Waarom ‘less is more’ nog steeds de gouden designregel blijft

Leon Kosters_ Product Designer

Een kloddertje informatie hier, een kloddertje informatie daar.. en toen zei de doelgroep: ik ga maar. Klinkt misschien grappig, maar het is wel waar. Veel mensen die iets ontwerpen – zoals een website of app – willen de doelgroep meteen volledig informeren of zoveel mogelijk toffe dingen laten zien om de aandacht te behouden. Maar het tegenovergestelde is waar.

Prikkels, prikkels, prikkels

Wanneer iemand op je website of in je app belandt, heeft diegene die dag waarschijnlijk al behoorlijk wat informatie opgeslagen. Want een van de eerste dingen die we ’s ochtends doen, is onze smartphone erbij pakken. Onze hersenen moeten meer prikkels verwerken dan ooit. Dus als je een website of app hebt waar je de informatie niet in kleine, behapbare beetjes geeft maar veel in een keer, kan dat de doelgroep overweldigen. De boodschap die je eigenlijk wilde vertellen, komt minder goed aan. De doelgroep verliest de focus op dat ene belangrijke ding wat jij wilt laten zien of vertellen.

Stel een duidelijk doel

Dus: hoe zorg je dat de boodschap goed overkomt? Hoe zorg je dat de doelgroep automatisch naar de plekken toe gaat waar je de focus op wilt leggen? Je hebt maar een paar seconden om de doelgroep jouw boodschap over te brengen en ze naar een plek te leiden waar je wilt dat ze naartoe gaan. Stel dus een duidelijk doel en laat door middel van design en minimaal tekstgebruik zien wat je aanbiedt, en zorg dat het intuïtief aan zal voelen voor de doelgroep om naar de volgende stap te gaan. Dat doe je bijvoorbeeld door een duidelijke knop te maken. Krijgt de doelgroep te veel keuze door bijvoorbeeld meerdere doorklikmogelijkheden in hetzelfde venster te zien, dan is de kans op afhaken ook groter.

Hiërarchie, ruimte en volgorde

Hoe groter het element, hoe meer het de aandacht trekt. Hier kun je mee spelen om de doelgroep zo door de site of app te leiden. Zorg ook dat het opvalt dat de meest belangrijke elementen groter en opvallender zijn dan minder belangrijke. Maak dit opvallend door genoeg ruimte tussen de elementen te creëren, en enkel essentiële elementen te gebruiken.

Tijdens het scrollen krijgt de doelgroep telkens een ander stukje van de website of app te zien, met elementen die ten opzichte van elkaar een bepaalde compositie vormen. Behandel elk stukje als een schilderij: waar zou je wat willen zien? Zeker wanneer je bedenkt dat mensen meestal van links naar rechts kijken en van boven tot beneden. In welke volgorde zou je de tekstuele informatie, visuele elementen en doorklikmogelijkheden willen plaatsen?

Maak het logisch en consistent, zodat de doelgroep al snel voelt hoe het werkt. Zorg daarbij dat de doelgroep steeds maar kleine beetjes hoeft te verwerken, maar wel steeds wordt uitgedaagd meer te onderzoeken.

Kleuren

Gebruik niet te veel verschillende kleuren, want dat zorgt voor onrust. Kies één themakleur, een accentkleur die de iets minder belangrijke elementen laat zien en een derde, contrasterende kleur om bepaalde elementen te laten opvallen. Vermijd vooral dat je website of app een kermis wordt.

Kill your darlings

Hoe leuk en belangrijk je zelf bepaalde elementen en informatie ook vindt: bij gebruikerstesten komt het vaak voor dat bezoekers of appgebruikers alsnog niet meteen kunnen inschatten waar het om gaat, wat je wilt vertellen of wat ze moeten doen. Zo’n gebruikerstest onder een kleine groep mensen is dus altijd belangrijk om te doen voordat je jouw website of app écht gaat lanceren. Dit helpt je enorm om de balans te vinden tussen te veel én te weinig.