Mirari

Real-time KPI dashboarding voor alle sales medewerkers
Business
Challenge
GROW
Voorspelbaar groeien, dat is wat Mirari graag wilde. Dankzij het integreren van alle bestaande systemen en het bundelen van data in één overzichtelijk dashboard weten ze nu grip waar groei te halen valt en ligt er een plan om kansen te pakken.
_Overview
Diensten
Business analyse, Design, Software development
Periode
Sinds december 2019
Technieken
PHP, Laravel, NuxtJS, MySQL, Algolia, Azure, Mapbox, CraftCMS, AFAS
Industrie
B2B handel

van 2000 naar 10.000 producten

van 2000 naar 10.000 producten

Er staat een nieuwe generatie aan het roer bij Mirari. Het bedrijf ontwikkelt, produceert en distribueert producten en systemen voor de branches bouw, industrie en mobiliteit, en staat bekend om innovatie, maatwerkadvies en specialistische begeleiding. Klanten kunnen dan ook terecht bij de binnendienst, een 50-koppige buitendienst en in het online klantenportal. Met de wens om meer voorspelbare groei te realiseren, wilde het bedrijf hun proces- en IT-inrichting onder de loep nemen.

Uitleg in animatie

Voor operational excellence, behandelen we data als halffabrikaat. Op elke plek in het proces - op het juiste moment - wordt data verder verrijkt. De klant ‘trekt’ de order door dit proces: pull in plaats van push. Zo komen data-objecten in de juiste systemen terecht zonder handelingen van medewerkers.

Challange

De huidige manier van werken hield Mirari’s groei tegen: het salesproces vroeg voor én achter de schermen om veel menselijke handelingen. Er was weinig inzicht in welke acties tot succes leiden en welke acties verbetering nodig hebben. Met dit gebrek aan inzicht mist Mirari een helder vertrekpunt voor optimalisatie, groei en opschaling.

_Ambitie

Schaalbaar groeien door grip op sales processen en data

Mirari wil voorop lopen in operational excellence en customer intimacy en dus stelden we deze doelen:

  • Een schaalbaar landschap
  • Omnichannel strategie
  • Pull proces van orders door de organisatie
  • Interne en externe sales activiteiten verbinden met
    • B2B webshop
    • Portal voor commercie en data
    • Management dashboard
    • Intranet
    • Website

_Animatie landschap

{{animation}}

_Conclusie landschap

De conclusie van de business analyse van huidige en gewenste processen was glashelder: Om handelingen te kunnen automatiseren, alle medewerkers één bronsysteem te geven en inzicht te krijgen in (sales)data, gingen we op zoek naar de slimste interne salesportal. Een single point of entry dat Mirari het juiste fundament geeft om slim data te distribueren. Of die data nou gaat over productverkoop, productvoorraad, commerciële of financiële gegevens.

‘Ik had nooit gedacht dat automatiseren zo leuk was!”

_Salesportal

Salesportal met realtime dashboarding

Geen enkel bestaand systeem voldeed aan de vele wensen die voortkwamen uit de vele workshops. Precies de reden waarom Mirari nog vrijwel alles op papier en in excellen deed. Met het productteam trapten we af met een functioneel ontwerp en bijbehorend productdesign. Daaruit is een eerste fase ontstaan van de Salesportal, die momenteel al in de achtste ontwikkelfase zit. Bezoekplanningen en bellijsten, orders schrijven, CRM met klantinformatie, staffels en bezoekverslagen zitten allemaal in dit ene systeem voor zowel binnen- als buitendienst medewerker. En als kers op de taart de stuurinformatie per accountmanager. Zowel de gegevens van een individu, het team en het totaal wordt getoond in een zelf te bepalen datum range. 

  • Sales vanuit één systeem
  • CRM systeem
  • Realtime dashboarding

_Managementdashboard

Inzicht in KPI’s

In de salesportal vinden de managers van Mirari de stuurinformatie die zij nodig hebben om de groei te optimaliseren. Zo weten zij precies welke producten goed scoren, welke achterblijven, waar accountmanagers op getraind kunnen worden en hoe de omzet verloopt. 

  • Realtime stuurinformatie

_B2B Webshop

Klantportal voor bestellingen

Naast dat iedere klant een accountmanager heeft, kunnen zij ook het online distributiekanaal gebruiken van Mirari. Vandaag voor 12:00 uur besteld, is morgen geleverd. Dat kunnen ze waarmaken door de koppeling met Exact Online. Via deze route worden orders direct vanuit de webshop geboekt in Exact en naar het magazijn gestuurd om gepickt te worden.

  • Koppeling Exact Online
  • Snelle orderafhandeling 

_Intranet

Binnen- en buitendienst met elkaar verbinden

Voor Mirari gold dat interne communicatie altijd een uitdaging was. Want met 40 accountmanagers die alleen maar onderweg zijn en maar eens per maand op kantoor zijn, hoe zorg je er dan voor dat je toch alle informatie beschikbaar hebt? Via het intranet worden nu alle nieuwtjes en events gedeeld, maar ook voor HR is er een belangrijke vooruitgang: verzuim en vakantie hoeft niet meer telefonisch te worden afgehandeld, maar kan gewoon via de applicatie worden ingediend. 

  • Bedrijfsinformatie centraal
  • Besparing op HR-capaciteit

_De winst voor Mirari

Geen orders overtikken
alles komt automatisch en gecentraliseerd binnen vanuit meerdere kanalen
Geen excelletjes uitdraaien om data in te kunnen zien
maar realtime dashboard data inzichtelijk hebben per medewerker
Simpele handelingen zijn geautomatiseerd
zodat Mirari met alle regie over operational excellence, kan focussen op customer intimacy.
_Next Step
De komende tijd werken wij als partner mee aan de integratie van een nieuw ERP-systeem, Mirari stapt namelijk over van Exact Online naar AFAS. Daarnaast analyseren we hoe accountmanagers slimmere routes naar méér klanten kunnen rijden en verkennen we een PIM-systeem dat de toenemende hoeveelheid producten en specs aankan. Want voor Mirari is er groei in zicht!