Digitalisering gaat niet alleen om technologie

Jelle Smeijers_ Co-founder

Doordat duizenden Nederlanders in het afgelopen jaar noodgedwongen moesten thuiswerken, werd duidelijk hoe belangrijk de digitaliseringsgraad van bedrijven is. Bedrijven die de meeste bestanden online toegankelijk hebben gemaakt, waarbij het grootste gedeelte van de communicatie toch al digitaal verliep en waarbij de dienstverlening makkelijk online kan, hebben het goed voor elkaar. Maar het gaat niet alleen om het hebben van de juiste technologieën, er komt meer kijken bij digitalisering.

Thuiswerken is confronterend

Er zijn helaas nog veel bedrijven die door de coronacrisis geconfronteerd worden met een digitaliseringsachterstand. Bedrijven waarbij nog niet alle benodigde gegevens in het online beschikbare netwerk van een bedrijf staan, waardoor medewerkers alsnog afhankelijk zijn van mensen die op de bedrijfslocatie werken. Of een salesteam dat niet goed is in het bedenken van online oplossingen om (potentiële) klanten te benaderen.

En wat dacht je van medewerkers die digitaal overleg maar lastig vinden, omdat ze het programma voor online meetings niet goed snappen? Als je thuiswerkt, kun je niet even snel met je laptop naar de IT-afdeling lopen. Degenen die het wat lastiger vinden om alles digitaal te doen, zijn degenen die het lastig vinden alles zelf uit te zoeken. Hoe kun je deze medewerkers goed begeleiden naar het digitale proces in deze tijd?

Sneller op- en afschalen begint bij het onderzoeken van processen

Goede begeleiding voor medewerkers in het digitaliseringsproces is essentieel als je op wilt schalen. Iedereen moet snel genoeg mee kunnen komen. Maar gezien de markt en de voorspellingen over de wereldwijde economische situatie steeds veranderen, moet je flexibel zijn om op die niet-ingecalculeerde veranderingen in te kunnen springen. Slim kunnen afschalen – zonder dat daarbij veel mensen hun baan verliezen - is net zo belangrijk geworden. De digitale volwassenheid van je bedrijf is daarbij een belangrijk meetpunt. Maar hoe kom je op dat punt, waarbij je eens goed naar je bedrijf kijkt en vaststelt: ja, we zijn nu op dat niveau?

Veel bedrijven die nu alles online moeten organiseren, denken alleen aan wat technologische oplossingen om het werk te laten continueren. Maar als je het echt goed aan wilt pakken, begin je met het onder de loep nemen van de bedrijfsprocessen. Niet alleen kijken naar waar mensen nu aan werken, maar ook kijken hoe ze misschien anders en efficiënter kunnen gaan werken.

Stel vragen als: waar lopen we vertraging op? Ligt dat aan de medewerkers of aan de middelen waarmee ze moeten werken? Op welke gebieden zijn we het meest van waarde voor klanten? Als je wilt opschalen, kun je daar dus meer van toevoegen terwijl je onnodige elementen weglaat of slimmer maakt door middel van digitale middelen. Maar het vinden van goede digitale systemen moet niet alleen komen vanuit de gedachte om iets snel op te lossen. Is het bijvoorbeeld wel nodig om klantoverleg via ZOOM-meetings te laten plaatsvinden? Het gaat erom dat je ook kijkt naar de mogelijkheden die het systeem verder biedt, zodat je dus makkelijk op kunt schalen.

Bij CODE14 werken we volgens de LEAN-methode. We onderzoeken het hele proces en gaan op zoek naar de onnodige omwegen (‘verspillingen’), behouden wat goed werkt en stellen de waarde voor de klant voorop. Voor ons de perfecte manier van werken om onze technische oplossingen echt van waarde te laten zijn voor onze klanten. 😉

Ben je benieuwd hoe we vanuit onze methode mee kunnen denken over digitalisering in jouw bedrijf? Neem dan eens contact met mij op, dan kom ik je het graag toelichten tijdens een bakje koffie of door middel van een digitale meeting!