Wat is digitale transformatie en hoe pak je het aan?
Bij digitale transformatie gaat het allang niet meer enkel om de overstap van analoge middelen naar digitale middelen.
In dit artikel gaan we in op de betekenis van digitale transformatie, voorbeelden van digitale transformatie en hoe je een digitale transformatie strategie kunt opzetten.
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie gaat over de stap die organisaties of de overheid zetten om (betere) digitale oplossingen te bieden voor hun doelgroep. Het doel is om mee te gaan met moderne ontwikkelingen en daardoor beter aan de behoeften van de doelgroep te voldoen. Het hoeft niet enkel de overgang te zijn van een analoog middel naar een digitaal middel, maar het kan ook betekenen dat je overstapt van de ene digitale vorm naar de andere. Hieronder vind je voorbeelden van verschillende vormen van digitale transformatie.
Digitale transformatie voorbeelden
De eerste golf van digitale transformatie (1.0) trof muziek, fotografie en film. Voor het luisteren van muziek gingen we van fysieke cd’s naar online muziekstreamingdiensten zoals Spotify. Foto’s maken ging vroeger –en nu alleen voor de echte liefhebbers – met analoge camera’s, maar inmiddels schieten we met spiegelreflexen waar sd-kaartjes in zitten en filmen we iets grappigs met onze smartphone.
Voorbeelden van digitale transformatie bij golf 2.0 gaat met name om de ontwikkeling van platformbedrijven zoals Uber, Airbnb of Deliveroo. Tv’s maken plaats voor Netflix-accounts, nieuwe medewerkers worden via LinkedIn benaderd (soms zelfs via InMail-advertenties) en voor artikelen koop je geen hele krant, maar lees je dagelijks de best geselecteerde artikelen uit diverse kranten en tijdschriften via Blendle.
We zitten inmiddels in golf 3.0. Bij deze vormen van digitale transformatie gaat het om nog slimmer worden met Big Data, Internet of Things, Kunstmatige Intelligentie (AI), blockchain, robotisering, digitalisering en dataficering. Niet alleen in bedrijven, maar ook bij gemeenten en andere overheidsinstanties. Zo wordt er volop geëxperimenteerd met zelfrijdende auto’s, micro-learning en allerlei applicaties om woningen nog ‘smarter’ te maken.
Digitale transformatie strategie
Als je hebt besloten dat jouw organisatie toe is aan digitale transformatie, is het belangrijk dat iedereen meewerkt. Met name de directie en het management, want zij moet het goede voorbeeld geven en de werknemers begeleiden in dit proces. Bedenk hoe je iedereen kunt inspireren en motiveren om samen deze reis te maken. Bij een goede digitale transformatiestrategie begin je eerst met een checklist: wat gebeurt er nog niet digitaal, waarbij het belangrijk is dat er wel een digitaal middel voor komt?
Voorbeelden van digitale transformatie binnen een organisatie zijn: interne communicatie ondersteunen met digitale middelen, een online klantenservice (eventueel met kunstmatige intelligentie in de vorm van een chatbot), social media gebruiken om nieuwe klanten en medewerkers te werven, afspraken laten boeken via een digitaal systeem in plaats van telefonisch of een online webshop in plaats van een fysieke winkel.
Dit zijn natuurlijk de digitale vormen waar je naartoe kunt overstappen, maar wanneer je die ontwikkeld of aangeschaft hebt, betekent dat niet dat je werknemers deze nieuwe vormen meteen perfect implementeren. Daarvoor is goede begeleiding nodig die op zichzelf al om een strategie vraagt. Wellicht vervallen er werkzaamheden of wordt het werk in minder uur gedaan, waardoor er reorganisatie plaats moet vinden.
Digitale transformatie groeit meestal het beste in stappen, waarbij experimenten en genoeg evaluatiemomenten nodig zijn om helder te krijgen hoe de organisatie erop reageert. Ook al kan er aanvankelijk weerstand zijn: uiteindelijk zal iedereen in de organisatie begrijpen dat innovatie nodig is om futureproof te zijn en te blijven.
Wil jij met jouw organisatie digitaal transformeren?
Wij hebben veel ervaring met het digitaal transformeren van organisaties. Zo zijn we onder andere bezig met een digitale transformatie bij TransHeroes, Kozijnshop en HypotheekCompany. Samen met jou kijken we naar jouw ambities, brengen we het strategisch einddoel in kaart en bepalen we de onderdelen die we moeten transformeren om dat doel te behalen. Neem eens contact met ons op voor een vrijblijvend informatiegesprek.