Op zoek naar een fijn CMS? Dit is waarom wij Prismic gebruiken
Een goede website is enorm gebaat bij een goed en gebruiksvriendelijk CMS.
Hiermee zorg je dat de informatie (tekst, afbeeldingen, video’s) in een bepaalde structuur op je website komt te staan. Er zijn echter zoveel verschillende soorten CMS’en, dat we ons kunnen voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. In dit artikel geven we je een aantal tips voor het kiezen van een CMS dat bij jouw website past, en leggen we je uit waarom wij fan zijn van het Prismic CMS.
Hoe kies je een CMS en aan welke eisen moet het voldoen?
Een CMS is niet altijd dezelfde soort oplossing waarbij je per aanbieder tussen verschillende extra functies kunt kiezen. CMS’en kunnen in de basis al verschillen.
- Zo moet je bijvoorbeeld al kiezen tussen een open-source oplossing - waarbij de broncode gratis beschikbaar is en aangepast kan worden of een headless e-commerce oplossing – zoals het Prismic CMS, waarbij je het vullen van de content en de manier waarop je het wilt presenteren, volledig los van elkaar inricht.
- Denk ook aan de hoeveelheid gebruikers. Wil je een kleine webshop of wil je snel schalen naar een webshop waar je meer dan honderd soorten producten verkoopt en je dus snel op moet kunnen schalen?
- Welke functies moet het CMS in de basis hebben? Is het een CMS waarbij gebruikers kunnen inloggen en eventueel zelf content kunnen bijdragen, of moeten ze alleen een account aanmaken omdat dat handig is voor een webshop? Zijn externe applicaties handig te koppelen, zoals Google Analytics, je boekhoudingsysteem of Shopify? Zitten er goede mogelijkheden in om je SEO te verbeteren?
- Houdt het systeem voldoende rekening met bezoekers die de website via een mobiele telefoon bekijken? Heeft het responsive opties?
- Is het mogelijk om de content tegelijkertijd via meerdere kanalen te publiceren, zoals social media of e-mail?
Heb je een potentieel CMS gevonden, begin dan eerst met een gratis versie met wat proefcontent voordat je er tegen betaling mee aan de slag gaat. Als je eenmaal betaald hebt en je al aardig ver bent in het inrichten van de content, wil je er niet dan pas achter komen dat je het systeem onprettig vindt. Een contentmigratie kan namelijk een behoorlijke rompslomp zijn.
Waarom gebruiken wij het Prismic CMS?
Ook wij zijn lang op zoek geweest naar een goed CMS. Zeker als je zelf websites en applicaties ontwikkelt, wil je dat wat je bouwt perfect integreert met content management. Inmiddels hebben we o.a. gekozen voor het Prismic CMS, en wel om de volgende redenen:
1. Headless CMS
Het voordeel hiervan is dat je niet in twee systemen hoeft te werken (dat van je website-interface zelf en het CMS). De interface van je website hoef je niet meer na te bouwen in je CMS en voor elke pagina en elk onderdeel apart in te voeren en aan te passen. Elke content wordt rauw geüpload en elk kanaal dat in het Prismic CMS staat, haalt de content op en vertaalt het naar de kanaalspecifieke vormgeving. Dat bespaart tijd en kosten.
2. Standaard integratie met Shopify
Wij zijn fan van Shopify; vanwege het enorme aantal functionaliteiten die je daarmee aan je webshop kunt koppelen en de gebruiksvriendelijkheid. Ook maken wij vaak API’s voor Shopify webshops voor onze klanten, en het mooie aan het Prismic CMS is dat Shopify al standaard geïntegreerd is. Het scheelt enorm veel tijd en moeite wanneer deze systemen al op elkaar afgestemd zijn.
3. Content modeling werkt goed
In het Prismic CMS kun je aan de slag met content modeling: de developer of UX-Designer plaatst al bepaalde elementen in de website of app, zodat degene die de content daadwerkelijk gaat maken, precies weet wat er moet komen en hoe dat eruit moet gaan zien op de pagina. Omdat de stijl al is vormgegeven, hoeft de contentmaker zich niet bezig te houden met het design van de website. Dat werkt stukken sneller voor beide partijen. Het Prismic CMS heeft een heel gebruiksvriendelijke manier van content modeling, voor zowel de developer als de contentmakers.
4. Goede UX
In het Prismic CMS zelf zitten al heel veel standaard elementen die je kunt gebruiken om een logische en intuïtieve klantreis mee op te bouwen voor de bezoekers van de website. De opties voor het design zien er heel goed en modern uit. Je kunt er veel kanten mee op en kunt veel zelf aanpassen.
5. Geen maatwerk CMS bouwen
Voor webdevelopers is het vaak een barrière om met een bestaand CMS te werken. Het werkt vaak net niet zoals zij graag willen, of zoals de klant graag wil. Daarom moet er vaak een maatwerk CMS worden gebouwd. Maar het Prismic CMS werkt zo prettig dat dit voor veel van onze klanten niet nodig is. Bij een CMS zoals WordPress moet er vaak nog veel bijgebouwd en aangepast worden binnen het script, waardoor je alsnog een maatwerk CMS krijgt. Bij Prismic is dat niet nodig.
6. Gebruiksvriendelijk voor marketeers
Content modeling komt hier natuurlijk ook bij kijken. Moet een marketeer dingen aanpassen of content invullen op de website, dan is dat heel makkelijk te vinden en te wijzigen. Bij sommige CMS’en moeten marketeers ook veel verstand van de technische websitezaken hebben om het systeem goed te snappen en elementen te wijzigen, maar omdat het Prismic CMS erg eenvoudig en logisch overkomt, vindt een marketeer snel zijn weg.
Wil jij het Prismic CMS ook voor jouw website?
We leggen je graag uit hoe Prismic werkt en hoe jouw website eruit zou kunnen zien met het Prismic CMS. Wil je graag een website of webshop (eventueel via Shopify) en zelf in dit CMS willen werken? Vraag ons naar de mogelijkheden!