Wat is responsive webdesign?
Desktop, smartphone, tablet: erg verschillend in schermformaat. Een responsive webdesign past zich aan het beschikbare schermformaat aan, maar hoe werkt dat?
De giga snelle digitale evolutie
Wellicht weet je het nog: de allereerste website in 1991. De pagina, gemaakt door de Brit Tim Berners-Lee, kwam in dat jaar openbaar op het wereldwijde web. Berners-Lee wordt dan ook wel genoemd als de grondlegger van het wereldwijde web. Op deze eerste webpagina deelde Berners-Lee hoe het web gebruikt kon worden en hoe men zelf een pagina zou kunnen maken.
Nog maar 28 jaar is verstreken sinds die allereerste webpagina, want snel daarna veranderde het gehele speelveld. Websites werden steeds groter, uitgebreider en meer gericht op een fantastisch design. De komst van de smartphone zo rond 2006 veranderde de gehele markt opnieuw. Apps ontstonden, maar ook de schermgrootte was compleet anders dan dat van een desktop.
Wat is responsive webdesign?
Door deze evolutie moesten ook de webpagina’s meegroeien naar nieuwe designs. Een website moest niet meer alleen geschikt zijn voor een desktop formaat, maar ook voor het mobiele formaat. Er past veel minder op het kleine schermpje van een smartphone, dus het principe “less is more” werd nieuw leven ingeblazen.
Dat verraadt direct de betekenis van Responsive Webdesign. Responsive staat er eigenlijk voor dat als je overschakelt naar een ander apparaat (met dus een andere schermgrootte), de website of webshop zich daaraan aanpast. De verschillen zitten in het schermformaat, want bij mobiel heb je veel minder ruimte voor teksten en afbeeldingen. Een website kan er dus op mobiel heel anders uitzien dan op de desktop, maar ze worden altijd zo ontworpen dat jij als gebruiker de beste ervaring hebt.
De voordelen van responsive webdesign
Responsive design klinkt het meest logisch, maar nog steeds worden er ook wel twee aparte websites ontwikkeld: één voor desktop en één voor mobiel. Twee keer updaten en twee keer content plaatsen dus, want ze zijn niet op elkaar afgestemd. Het grote voordeel van responsive is dat het als één werkt: plaats je content via het CMS, dan is deze content zowel op desktop als op mobiel zichtbaar.
Tevens is een webapplicatie vaak niet offline beschikbaar, internet is over het algemeen noodzakelijk. Dat betekent ook weer dat de snelheid van de webapp heel afhankelijk is van de beschikbare internetsnelheid. Om je webapp optimaal te laten werken en veiligheidslekken te voorkomen bieden wij altijd een onderhoudscontract om je web app te blijven updaten.
Mobile first?
“Mobile first” is een veelgebruikte term. Niet gek, want ruim 90% van de Nederlandse bevolking heeft een smartphone. De afgelopen jaren is dit percentage ontzettend gegroeid, want in 2012 was dit nog maar 56%. Dan is het toch best gek dat we vaak nog vanuit de ontwikkeling eerst het webdesign pakken en daarna pas mobile design? Mobile first gaat dan ook uit van het eerst ontwikkelen van de mobiele versie en daarna pas de desktopversie. Wij baseren dit eigenlijk altijd op de doelen van je website en waar je huidige verkeer vandaan komt. Heb je een webshop waarbij je bezoekers voornamelijk via desktop bestellen? Dan heeft de desktop prioriteit en werken we dus vanuit het desktop formaat naar het mobiele formaat van een scherm. Desktop first heeft wat ons betreft in veel gevallen nog steeds prioriteit!
Hoe responsive is jouw website?
Check je zelf wel eens of alles op jouw website responsive is gebouwd? De beste test is de test die je laat doen door klanten. Vraag ze eens via welk apparaat ze naar je website gaan en of ze het fijn vinden werken én niet geheel onbelangrijk: of ze kunnen vinden wat ze zoeken op jouw site! Interesse in een responsive-check door ons? Neem dan contact met ons op of stuur ons rechtsonderaan deze pagina een chatbericht