Waarom een app geweigerd wordt in de store
Het grote risico van het ontwikkelen van een mobiele app is of deze, na ontwikkeling, wel wordt geaccepteerd in de Google Play Store en de Apple App Store.
Dat is namelijk niet vanzelfsprekend en we kunnen helaas niet aan de voorzijde weten of de app geaccepteerd zal worden.
Waarom een app geweigerd kan worden
Wij ontwikkelen voornamelijk Android apps voor de Google Play Store of iOS apps voor de Apple App Store. De Google Play Store is vaak het probleem niet. Zij controleren niet al te streng, maar kijken voornamelijk naar bugs, virussen en eventueel andere schadelijke of illegale (privacy gevoelige) zaken binnen een app. Apple daarentegen is erg streng en heeft een waslijst aan punten waaraan een app moet voldoen.
De redenen voor het weigeren van een app
Zoals net al benoemd is Apple vrij streng in het toelaten van nieuwe iOS apps in de Apple App store. Zij hebben een hele uitleg voor developers met zaken waaraan de app moet voldoen. Als de app is ingediend door de developer gaat een team van Apple aan de slag met het testen van de app. Wordt de app geweigerd? Dan ligt dat vaak aan één (of meerdere) van deze redenen:
1. Een unieke naam
Jouw app moet een volledig unieke naam hebben. De app stores werken daarin hetzelfde als het internet. Daar moet je natuurlijk ook een eigen unieke domeinnaam hebben voor je website.
2. Een goede beschrijving
Erg belangrijk is de beschrijving van je app. Hierin staat precies voor wie de app is, wat de app doet en wat je als gebruiker van de app kunt verwachten. Alles wat je hier zegt moet natuurlijk wel matchen met de app.
3. Fouten in app
De stores willen natuurlijk apps aanbieden die veilig zijn en perfect werken. Fouten en buggs, ook al zijn ze heel klein, worden dus niet geaccepteerd. Zorg ervoor dat de app volledig is getest op alle devices.
4. Doet wat hij moet doen
Lijkt heel logisch, maar we benoemen het toch nog maar even: je app moet wel écht datgene doen wat de beschrijving zegt. Misleiding is absoluut een goede reden om een app te weigeren in de stores.
5. Gebruiksgemak
Je app moet door de gebruiker wel gemakkelijk te gebruiken zijn. Apple biedt zelfs richtlijnen voor het design van een app met daarin de do’s en dont's van het ontwerp van een mobiele app.
6. Geen meerwaarde
Er bestaan natuurlijk al ontzettend veel apps. Apple laat alleen apps toe die meerwaarde bieden: is er dus al een soortgelijke app op de markt dan is de kans klein dat Apple jouw app ook gaat toelaten. Dat geldt ook voor apps die alleen maar interessant zijn voor een hele kleine markt of wanneer er weinig content op staat.
7. Links in app
Alle links die je in je app hebt moeten wel werken. Apple hecht daarin weer veel waarde aan een link naar klantsupport met contactinformatie en een link naar de privacyverklaring.
8. Content correct
Als je een app indient, zorg er dan voor dat alle concept teksten en afbeeldingen weg zijn. De app moet volledig compleet zijn: geen lorem ipsum of verkeerde stock afbeeldingen dus!
9. Privacyverklaring in app
Privacy speelt een belangrijke rol in de wereld van apps: wat doet jouw app eraan om de gegevens van gebruikers veilig te houden? Welke gegevens slaat jouw app allemaal op? Dit zijn allemaal zaken die je moet toevoegen aan een privacyverklaring in je app.
Hoe lang duurt het voor mijn app wordt geaccepteerd in de store?
Bij Google is het controleproces wat minder uitgebreid en wordt de app ook sneller gekeurd. Meestal hebben wij binnen 48 uur al een voorlopig antwoord van Google over het goedkeuren of afkeuren van de app. Apple doet er over het algemeen iets langer over, want daar wordt de app volledig getest en gekeurd. Meestal hebben we binnen een week wel antwoord met een indicatie.
Mijn app is geweigerd, wat nu?
Als een app wordt geweigerd is dat niet een definitieve ‘’je app komt nooit meer in de stores’’ weigering. Apple en Google laten altijd exact weten waarom de app is geweigerd. Deze feedback verwerken we dan in de app, waarna we de app gewoon weer opnieuw indienen.
Als je app geplaatst wordt in de stores, zorg er dan voor dat je altijd alle zaken op orde hebt. Een gebruiker kan uiteraard jouw app ook nog steeds rapporteren als er iets niet op orde is.